Sunday, August 24, 2008

Het wassende water

Ik kwam naar huis om mijn dozen uit te zoeken voor de verhuizing, zaterdag naar de verjaardag van m'n neefje in Enschede te gaan, en zondag nog lekker even thuis te hangen. Het liep helaas anders.

Het is zelfs op Editie Nl geweest: in Krimpen aan de IJssel was 20 MM regen gevallen, en straten stonden blank. Helaas kon het gemeente riool het niet aan.

Laat het huis van mijn ouders nou het laagste punt in de wijk zijn..

De kelder stond vol water, in de garage en het washok 20 centimeter. Het archief van mijn vader is grotendeels gered omdat dat als eerste naar boven ging, maar oude studieboeken, modeltreintjes, de kerstspullen, en alles wat maar in de garage op de onderste plank lag, of in de kelder onder de 1m50, is grotendeels verloren gegaan. De kerststal heeft het gered, maar er lag wel rood crepepapier in: de kerststal is nu dus ook rood. En het pronkstuk elk jaar: mijn zelfgemaakte schaap voor in die stal, was in plaats van een heel stoer schaap van klei alleen nog een hoopje modder met een schilfertje verf hier en daar.

Het komt wel weer goed, de verzekering vergoed hopelijk een deel, en de verwachting is dat over twee weken de kelder en garage weer een normale luchtvochtigheid hebben.
Het vervelendste is wel dat ook de ketel totaal onder water heeft gestaan: dan ben je een heel weekend aan het sjouwen en aan het poetsen en aan het redden wat er te redden valt: maar een warme douche zit er niet in.

Het vervelendste is gewoon dat het enorm veel rotzooi opleverd. Aan de andere kant een goed moment om alleen een keer uit te zoeken en goed op te ruimen, maar zo'n moment kies je liever zelf...

6 comments:

Blaidd Drwg said...

Djiez, dat is kl*** O___O

Suus said...

O god wat vervelend! Zeker omdat je ook een hoop dingne kwijt ben die niet vervangen kunnen worden..

Anonymous said...

RJ vertelde het, inderdaad, nare toelie. :-S Ik heb het grootste gedeelte van mijn leven nog altijd in de polder gewoond, dus ik weet hoe hard het soms kan gaan - en we hebben expres al geen kelder om precies deze reden. Ik hoop dat jullie geen dingen kwijt zijn geraakt die ECHT heel erg belangrijk waren (al onderschat ik de waarde van het schaap niet, uiteraard)!

Oh, en ik heb ook een kaartje voor Counting Crows besteld, inmiddels - geef RJ maar de schuld. ^____^

Nefke said...

Naast mijn schaap, wat onvervangbaar is, zijn helaas ook kindertekeningen verloren gegaan en zo van mij en m'n broertjes. Verder hebben veel oude studieboeken van mijn vader in 't water gestaan. Mijn broertjes steen- en schelp collectie die opgeslagen lag kon gelukkig wel tegen het water. Kerstballen zijn te vervangen, babykleerttjes van ons zijn al weer uitgewassen, en mijn vaders archief was dus gelukkig snel ontruimt. Boodschappen kunnen ook aangevuld worden.. (in de voorraadkast heeft alleen de bovenste plank 't droog gehouden). Al met al is 't nog wel te overzien denk ik.

Tja wij hebben plat dak, dus geen zolder, en daarom ligt alles beneden. We hebben dit vaker gehad, maar dan was 't 'n paar centimeter in de garage, dat haalt de onderste plank van de kasten meestal niet én het is heel snel weer droog te zuigen.

Juhani said...

He getverdemme, wat klote zeg!!
*steekt een kaarsje aan voor het schaap*
Gelukkig kan je het goed relativeren en valt de uiteindelijke schade mee, maar toch, bah bah bah!
*Knuffs*

Cheeky Monkey said...

Oh jeetje, wat balen :( Gelukkig hebben jullie toch nog wel wat kunnen redden :(