Sunday, November 14, 2004

Food and drink

"Wat is je lievelingseten?" "Zuurkool!" "Geen frietjes, geen pannenkoeken?" "Zuurkool!"

Alzo een conversatie tussen een schooldokter en een meisje uit groep 1/2 van de basisschool. Mijn moeder's zuurkoolschotel is lange tijd favouriet geweest. Op een gegeven moment gingen mijn ouders het Montignac-dieet volgen, en weg was-ie. Ik moet maar eens 't recept gaan vragen, zodat ik 't hier thuis eens kan maken.

Laatst werd er opgemerkt dat ik zo 'nederlands' was. Waarom? Ik hou van boerenkool met worst, van hockey op zondag en van veel bier daar achteraan. Vandaar even dit stukje.

Ik ben nooit een moeilijke eter geweest. Snapte niet dat sommige vriendjes overal ketchup of appelmoes op gooiden. Nog steeds vind ik sausjes vaak 'zonde,' omdat dat vaak de smaak van vlees of groente verdoezelt. En dat terwijl het zonder ook zo lekker is!
Als student eet je vaak pasta, veel rijst. Des te meer ben ik de 'Nederlandse' aardappels-vlees-groente gaan waarderen, iets wat ik nu als lievelingseten zie, ongeacht hoe het ingevult word.

Eten is vooral lekker. En iets waar je ten alle tijden van moet genieten. Als ik in het buitenland ben, is het eerste wat ik mis een nederlandse boterham met goudse kaas. Die hebben ze nergens! Verder heeft ieder anders land zijn eigen lekkernijen natuurlijk, of dingen die ik absoluut dan weer niet lekker vind. Maar dat zijn gelukkig maar een paar dingen. Olijven = jeugdtrauma, ansjovis = een hap zout, en engelse sausages vind ik te vet. Ook pepermuntjes kun je me niet echt blij mee maken. Maar als dat alles is.. valt best mee toch?

Ik eet graag. En heb altijd gedacht dat ik een grote eter was. Totdat ik in Amerika kwam. Daar vonden ze m'n vriendin en ik 'gezondheidsfreaks' omdat we de porties niet op konden! In Amerika moet het vooral allemaal veel zijn.

Ik heb niets met dieten. Ik doe 't niet. Heb 't ook niet al te veel nodig, al heb ik geen aanleg om niet te dik te worden. Ik ben vooral voor gezond eten. Drie maaltijden per dag en niet teveel tussendoor. En als je snoept, geniet ervan! Nou snoep ik vrijwel niet. Alleen tictacs zijn een kleine tik van me.

Over het algemeen hou ik enorm veel van kaas, jong belegen, franse kaasjes, geitenkaas, JUMMIE! Ribbelchipjes van de Appie zijn ook zeker favouriet. Zoet vind ik al snel te zoet, ik kook zoutloos want dat ben ik gewent van thuis (en dus is zout ook vaak te zout, maar de ribbelchipjes van hierboven vallen wel mee) en zuur is ook al erg lekker! Verder pittig: 't eten mag zo heet mogelijk zijn! Ik gooi gerust hele pepers in m'n eten.

Drinken in het algemeen doe ik vooral te weinig. 2 of 3 liter water per dag zou goed voor je zijn. Ik heb het nog nooit gehaald. Tegenwoordig haal ik wel vaak een pak dubbelfris of meer per dag, en daarbij de koffie bij 't ontbijt. Maar dat is alles. Als ik al drink. Ik heb gewoon geen dorst! Behalve dan na hockeytrainingen en wedstrijden, dat zijn denk ik grote uitzonderingen in mijn niet-vaak-dorst-hebbende bestaan. Al is 't na wedstrijden vaak ook bier wat de dorst lest!

En dat is natuurlijk een ander aspect van drinken: alcohol. Ik ben een genieter! Soms wat meer, soms wat minder. Op zondagen, zoals eerder gezegt, vaak (en soms ook (te) veel) bier. Bij 't eten of op feestjes drink ik ook graag een wijntje, en ook nog sterkere alcoholische dranken vind ik vaak lekker. Drink met mate, dat wel! Soms drink ik met iets te veel mate, maar dan weet ik de volgende dag waarom ik dat ook alweer niet moest doen, en gaat 't weer lange tijd goed. Ik moet zeggen dat ik nog nooit een echte kater gehad heb, en daar ben ik enorm blij om als ik de verhalen hoor, en hoe brakker hoe meer doelpunten ik op zondag bij de hockey scoor, maar ja op maandagmorgen heb ik daar niet veel aan haha!

Ok dit is volgens mij een enrom chaotisch stukje over eten en drinken, maar ik ben beetje wazig op 't moment. Andere stukjes liggen ook klaar om getypt te worden, binnenkort meer!

x
Nefke


3 comments:

Milamber said...

Zo'n chaotisch stuk is het echt niet hoor! Ik vind het net leuk om te lezen wat jou eet en drink gewoontes zijn. Die verschillen namelijk nogal wat met die van mij. Ik heb juist zo'n beetje alles liever dan hollandse pot. En ook drink ik wel elke dag standaard 3 liter water met daarbij nog melk, koffie en tegenwoordig een lekkere warme chocomel. :) Smaken verschillen!

Anonymous said...

Oh, amen!!

Ik ben nu voor 9 maanden in Ierland en ik mis de kaas vooral ;) Ze hebben wel 'Gouda' maar da's niet de echte... but I'll have to make do. En goede aardappelen rouleren ^^ en ook die zijn lastig te vinden... Anyway. Leuk stukje :)
Groetjes, Nienna.

Rose said...

je zult wel balen dat de kaas uit de voedselcirkel gehaald is he...
woei, en knuffel