Friday, November 26, 2004

Sinterklaas

Het heerlijk avondje is bijna gekomen...

Nu het heerlijke avondje nadert, mag een stukje met als onderwerp de Goedheiligman natuurlijk niet ontbreken. Sinterklaas begint voor mij bij de intocht. Elk jaar kijk ik er naar uit, al vind ik ’t de laatste jaren heel wat minder leuk geworden. Niet eens omdat ik ouder word, nee omdat Aart Staartjes niet meer ’t commentaar verzorgt. Die had altijd zo’n band met Sinterklaas, dat was gewoon leuk om te zien. Maar helaas, tijden veranderen. Dit jaar heb ik de intocht zelfs gemist jammer genoeg omdat ik toen bezig was genoeg slaap te krijgen, iets wat overigens niet gelukt is die dag. Maar goed, volgend jaar beter.

Ik kijk altijd uit naar pakjesavond. Onderweg krijg ik nog een keer een cadeautje in mijn schoen (dit jaar door mijn moeder helemaal naar Tilburg gebracht, ik ben Sinterklaas kennelijk vergeten een adreswijziging door te sturen), van die chocoladesigaretjes die eigenlijk helemaal niet lekker zijn maar die er gewoon bijhoren. Dit jaar werd ik verblijd met een chocoladeletter, ook altijd goed en ik heb er van genoten (die zijn binnen no-time op, maar ja dan moeten ze maar niet zo lekker zijn!).

Pakjesavond vier ik dit jaar twee keer. Morgenavond word S. Klaas verwacht bij mij thuis in Krimpen. Cadeautjes en gedichten, alhoewel dat laatste vooral door mijn moeder en mij word verzorgd. Ik hou van sinterklaasgedichten! En ik durf dan ook met al mijn bescheidenheid te zeggen dat ik er nog redelijk goed in ben ook. Dat wil zoveel zeggen als dat ik elk jaar toch wel met een origineel gedicht kom voor mijn moeder. Lange tijd is het zo geweest dat we elkaar probeerden te verrassen met een zo irritant mogelijk gedicht. Ik heb er wel eens ééntje gemaakt van 2 a4tjes, voor en achterkant van ’t blaadje vol. Vervolgens mocht er maar 1 kantje volgeschreven worden het jaar erop. Prima, dat werden drie kantjes onder elkaar, terwijl ik een gedicht kreeg getypt in lettertype 6. De laatste jaren zit er vooral ’t één en ander aan sarcasme in die te maken heeft met gebeurtenissen van ’t afgelopen jaar. Altijd leuk om voor te lezen en om te maken! Dit jaar ook een gedicht voor RJ erbij gemaakt, die het bij ons komt vieren. Wordt gezellig en ik heb er zin in!

4 December komt Sinterklaas dan in Voorburg naar alle waarschijnlijkheid en mag ik ook daar meedoen met de pret. Dat betekent voor mij zoveel als dat ik weer voor ’t eerst sinds ongeveer tweede klas middelbare school een surprise moet maken! Gelukkig had ik al snel een idee, het gedicht is al op de helft (’t wordt heel wat moeilijker als je een gedicht moet maken voor iemand die je niet zo goed kent) en morgen maar eens een poging wagen het daadwerkelijk in elkaar te zetten. Ook naar 4 december kijk ik echt al uit!

En overmorgen, zondagavond, komt Sinterklaas, zo heb ik gehoord, SHOT verblijden met een bezoek! Hij biedt naar alle waarschijnlijkheid een fust heerlijk gerstenat aan en daarna of daarvoor is ’t smikkelen van de boerenkool en zuurkool schotel! Nou kijk ik daar ook al vreselijk naar uit! Jummie zuurkool! Haha ja en ook ’t feit dat er weer een SHOT feest is want dat is altijd gezellig.

En zo is Sinterklaas elk jaar wel een feest. Ik heb er zin in! En ik sluit af want heb al weer een A4tje vol getypt. :-)

X
Nefke


4 comments:

Anonymous said...

dichten...omg ik voel de sinterklaas-vibes weer opkomen...

iets in mij zegt dat ik blij moet zijn dat ik ervan af ben, en iets anders zegt dat ik moet dichten tot het donker is en dan tot het weer licht wordt...verdeeldheid, verdeeldheid!

Snel maar veel chocolade gaan eten...;)

Milamber said...

Wij zijn thuis enige jaren geleden afgestapt van het surprise doen, omdat we daar geen van alle geen talent of tijd voor hebben. Ook aan sinterklaasgedichten doen we (helaas) niet meer, omdat ik zo'n beetje de enige was die er moeite in stak. Maar Sinterklaasavond is bij ons dit jaar op 4 december en het is altijd ontzettend gezellig. Ik kijk er alweer naar uit. Vooral ook naar de reacties van mensen op de cadeautjes die ik voor ze heb gekocht. Cadeau's kopen voor anderen = leuk!

Anonymous said...

Mwah, ik heb weinig met sinterklaas...
Al vind ik het wel schattig voor al de kleine kinderen. En vind ik het ook heel hip dat het een van de weinige Nederlandse tradities is die nog zo erg onder de bevolking leeft (ook al lijkt het te verminderen:s)
Dus ach, het is wel hip om het van een afstandje te bekijken...
(ook wel om cadeautjes te krijgen, egoistisch als ik ben!)

x- Lith

Anonymous said...

Ack, dit doet me eraan denken dat ik nog een gedicht moet schrijven voor een Amerikaans meisje dat ik welgeteld een keer gezien heb :roll:
Maar het gaat wel lukken! Ik vind Sinterklaas eigenlijk nog steeds leuk en de gedichten zijn gewoon het leukst, bij ons is dat al jaren een competitie ^_^ Ik vind het geweldig.

Nienna.