Sunday, November 07, 2004

Onderzoekje

In de trein..

Volgende situatie. Je staat in ‘t gangpad van een trein. De trein rijdt. Jij springt. Wat gebeurt er?
A) je komt op dezelfde plek terecht als vanwaar je sprong, of
B) de trein gaan vooruit terwijl jij je in de lucht bevindt, je komt op een plek terecht achter de plek als vanwaar je sprong
Dit vroegen we ons met een stel af. Ik had het eigenlijk net in de trein van Den Bosch naar Tilburg (al doet de begin- en eindbestemming bij dit onderzoek er helemaal niet toe) even moeten uitproberen. Maar ja ik was druk bezig met andere zaken en zodoende niet met het vinden van het antwoord op bovenstaande vraag.

Als je bovenop de trein zou staan, zou B het goede antwoord zijn, of zo lijkt het ons. Is het in de trein anders? Wie weet het antwoord? Verlos ons van de onzekerheid! Ik was in ieder geval van mening dat 't goede antwoord nu A is, omdat je net zo hard 'vooruit beweegt' als de trein vooruit gaat. Als je bovenop de trein staat is dat ook zo, maar heb je te maken met weerstand van lucht die niet meebeweegt en daarom kom je achter de plek terecht vanwaar je springt. Simpele natuurkunde, wees RJ me al op, maar ja ik heb dat vak snel laten vallen destijds omdat ik 't zo saai vond. Logica is waar ik me op beroep!

X
Nefke

9 comments:

Anonymous said...

jaja de grote vraag! ik denk dat het A is maar ik kom er niet uit waarom dan. Het lijkt mij gewoon logisch maar goed. Ik ben benieuwd of er een verklaring voor is.

Skaizag said...

Ik heb werkelijk geen flauw idee..

Milamber said...

Ik heb ook het idee dat het A is, maar vraag me alsjeblieft niet om het uit te leggen...

Anonymous said...

B
Denk aan een botsing met de auto, als de auto botst remt die sneller af dan jij, dus vlieg je naar voren. Als je omhoog sprint zal de trein meer versnellen dan jij, en dus net iets meer bewegen.
Wanneer je omhoog sprint terwijl de trein versneld zal je (een klein beetje, der is maar weinig snelheidsverschil) verplaatsen ten opzichte van je landingsplek.
Als je de lucht in sprint terwijl de trein over een wissel rijdt zal je t verschil veel meer zien, omdat de beging die de trein dan maakt veel sneller is.
K heb kennelijk toch genoeg opgelet bij natuurkunde :)

Jop

Anonymous said...

't werkt alleen als de trein versnelt (of afremt, negatieve versnelling), wanneer de trein een vaste snelheid heeft gebeurt er niks

Jop

Nefke said...

Ja ik bedoelde trein die met vaste snelheid al rijdt :). Wow wat een comments hier haha!

Nefke said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

WTF.....
Nuja, ik sta ook niks voor niks een halve onvoldoende voor natuurkunde...o_0

knuff- Lithl

Anonymous said...

woehoe de verlossing! hahaha eindelijk kunnen we weer rustig slapen zonder ons af te vragen wat het antwoord toch zal zijn. whahahaha