Thursday, November 18, 2004

Kinderen voor kinderen

Wie herinnert het zich nog? De wekelijkse tv shows waar twee kindergroepen het tegen elkaar opnamen, terwijl ze (nu) klassiekers zongen als: ‘Op een onbewoond eiland’ en ‘Waanzinnig gedroomd’?

Wekelijkse tv shows, met een Nederlands/Vlaamse jury als ik het goed onthouden heb, en elke keer een gastjurylid, een BN-er, die in het laatste liedje meezong. Zo heeft Rene Froger volgens mij nog ‘onbewoond eiland’ meegezongen. Geweldig! Er was een simpel podium, weinig attributen, en het draaide allemaal om het zingen. Ow het stoepje wat gebruikt werd voor ‘één been op de stoep,’ zal ik nooit vergeten! Een paar kinderen het hele liedje lang op en neer over dat stoepje. Great!

Ik vind het jammer waar het nu heen is gegaan. Afgelopen zaterdag was Kinderen voor Kinderen weer op tv. Ik zapte er toevallig op. Het is zo veranderd! Er is alleen maar de jaarlijkse show, en een show is ook precies wat het is. De danspasjes van de kinderen zijn belangrijker geworden dan de zang! Ik kon geen microfoon ontdekken! Niet in hun hand, geen microfoontje verstopt in hun haar, volgens mij waren ze aan het playbacken! Toen ik dat ontdekte vond ik het zo’n tegenvaller! Er werd prachtig gezongen hoor, ze kunnen het echt dat geloof ik wel. Maar waarom dan niet live? De misschien één of twee valse noten geven zo’n show toch juist zijn charme?

Ze vroeger onderwerpen om volgend jaar over te zingen. Dat heb ik niet meteen gedaan, zolang het onderwerpen zijn die met kinderen te maken hebben vind ik het al geweldig (kennen jullie ‘Als ik de baas zou zijn van het journaal’? Geweldig voorbeeld hiervan!) Ik heb ze wel gevraagd om de show de volgende keer te ondertitelen, zodat de kijken thuis meteen al kan meezingen. Want wie weet hebben we het over een paar jaar over de liedjes die afgelopen zaterdag voorbij kwamen, zaten daar nieuwe klassiekers bij! Verder hoop ik dat de show volgend jaar weer ‘echter’ zal zijn.. maar ik betwijfel het.

Nog even het liedje wat ik op één of andere manier altijd onthouden heb. Wat is jullie favouriet?

VERLIEFDHEID IS RAMPZALIG(HENK TEMMING/HENK WESTBROEK)solist: Maarten Veerman

M'n zus loopt weer de halve dag te huilen
Ze eet nu zelfs geen chocoladevla
Ze is niet in staat haar krantenwijk te lopen
En ik weet niet of ze weet dat ik besta
Ze ligt urenlang naar het plafond te staren
Ze lacht niet als ze voor de spiegel staat
En als ik vraag: 'Zal ik de dokter halen?'
Lijkt het of ik tegen een betonmuur praat

(refrein)
Verliefdheid is maar niks
Verliefdheid is rampzalig
Erger dan de mazelen de bof en rooie hond
Want die zijn op z'n hoogst eenmalig
Lang niet zo rampzalig ongezond

M'n zus zit bij de telefoon te wachten
Maar voor geen goud neemt zij hem zelf op
Hij is het en ik zeg dat ze in bad zit
Hij is het en ze krijgt een rooie kop
Haar buik zit steeds maar boordevol met vlinders
En de thermometer geeft verhoging aan
Verliefdheid mogen ze voor mij verbieden
Want een prik schijnt er niet tegen te bestaan

(refrein)

Er schijnt een soort van ziekte te bestaan
Die nooit meer helemaal wil overgaan
Een pretje is het zeker niet
M'n zus die noemt het liefdesverdriet

(refrein)

X
Nefke

2 comments:

Kara said...

Ik weet niet meer hoe dat liedje heet, maar mijn lievelingsliedje gaat over een meisje dat niet kan kiezen. Ze weet niet naar welke film ze moet, of welke smaak ijs ze zal pakken, wat ze op haar brood zal doen, etc. Er zijn echter een paar dingen, zoals haar vriend en haar kat, waar ze helemaal niet over na heeft hoeven te denken. Díe werd het, punt uit!
Mijn kinderen voor kinderen periode is maar heel kort geweest. Daarna vond ik het maar stom, en luisterde ik liever naar 2unlimited :)Ik kan die liedjes nog steeds niet aanhoren, en als ik zo hoor hoe het er tegenwoordig aantoe gaat, dan ben ik blij dat ik er nooit toevallig langszap.
Maar je hebt gelijk. Nu ik eraan denk is het inderdaad zo dat KvK vroeger echt veel vaker op tv. was.
Tja, het moet allemaal spannend zijn tegenwoordig, en hip en vet cool en wat al niet meer.
In mijn stage kom ik dat ook tegen: jongeren vinden het steeds minder belangrijk om echt iets te kennen of te kunnen. Als je er maar gaaf uitziet....
En zo kom je via KvK uit op de discussie over in wat voor maatschappij onze kinderen zullen opgroeien. Wat zullen zij belangrijk vinden?
Ik hoop dat ik ze veel mee zal kunnen geven, en dat ik noot met ze naar Kinderen voor Kinderen hoef te kijken ;)

Rose said...

woei, ja geweldig
het eten trouwens ook
zie je hopelijk snel weer
knuffels
woei!
roos
ps, favoriete liedje is: lariekoek en apekool