Friday, June 08, 2007

Kookkunsten

Volgens mij heb ik nog geen blog geschreven over dit onderwerp. Terwijl ik koken toch echt gaaf vind! Niets leuker dan in pannen roeren en van allerlei lossen ingrediënten één lekker gerecht maken. Of jawel, nog beter is ´t om tevreden gezichten te zien van diegenen die ´t opeten!

Thuis doe ik meestal ´t koken. RJ kan ook best dingen in elkaar flansen, al zegt ie zelf van niet, en hij helpt me als ik ´t vraag, maar als er iemand anders in de keuken bezig is kan ik ´t niet helpen om te komen snijden, roeren, proeven...

Ik probeer graag nieuwe recepten uit. Het weekmenu wordt alleen maar gevarieerder als je meer recepten hebt om uit te kiezen. Lang leve dus die receptkaartjes bij elke supermarkt tegenwoordig! Vroeger nam ik ze nog wel eens allemaal mee, tegenwoordig beperk ik me tot de gerechten die ik ook echt ga maken. Daarnaast hou ik een kookschrift bij op de site van AH. Elk nieuw succesvol gerecht probeer ik daar te bewaren, zodat het én niet kwijtraakt, én ik tevreden gasten gewoon naar de site kan verwijzen als ze willen weten hoe ik iets gemaakt heb.
Vaak maak ik variaties op bestaande recepten. Omdat er kruiden bij moeten die ik niet voor 1 gerechtje speciaal wil kopen, omdat er belachelijk dure ingredienten inzitten, of, en dat is misschien de belangrijkste reden, omdat ik denk dat het nog lekkerder word als ik nét even iets verander of iets toevoeg.

Mochten jullie, lezers, nou nog recepten hebben van gerechten die ik écht móet uitproberen, chroom niet ze te posten of ze me te mailen, altijd goed!

x
Nefke

5 comments:

Milamber said...

Erg herkenbaar! Ik heb zelf een fysieke kookmap aangelegd, waar ik allerlei leuke recepten uit de Allerhande, Boodschappen e.d. in bewaar. Superhandig en bovendien raak je die lekkere recepten dan niet kwijt. Maar het leukste is nog wel gewoon wat zelf experimenteren aan de hand van ideëen van zo'n recept. Jammie! Eet smakelijk! :)

Nefke said...

precies! Alle allerhande recepten die ik uitprobeer kun je ook via de ah site makkelijk aan ´t online kookschrift toevoegen, maar ik bewaar ze inderdaad ook nog fysiek! Recepten zijn reden aanleiding tot nieuwe kookideeen!

Blaidd Drwg said...

Ik krijg spontaan trek in die aardappelovenschoteldinges. Nu mn familie nog aan de tomaten zien te krijgen :P

Nefke said...

Met die aardappelandersschotels is 't trouwens begonnen! Zo veel mensen vroegen om 't recept (ik maakte het dan ook all the time) dat ik 't op internet wilde zetten!

Je kunt altijd de tomaten weglaten en er andere lekkere groenten voor in de plaats doen!

Blaidd Drwg said...

Neen! Ze moeten verdikke maar eens leren dat tomaten lekker zijn! :P