Wednesday, June 13, 2007

Conditie conditie

Zelf had ik ook wel een idee dat het achteruitgegaan was, die conditie van mij. Normaal heb ik daar niet zo veel last van. Je traint één keer in de week en je speelt een wedstrijd. Als het zomerstop is, is het zomer(vakantie) dus dan ben je actief genoeg op en neer aan het fietsen naar terrasjes of andere leuke buitenactiviteiten. Daar deed ik het mee en mijn conditie was prima.

Maar dan ga je stage lopen. En haal je opeens de training om 18:00 uur in een andere stad niet meer. Balen. Maar je speelt nog altijd die ene wedstrijd per week, dus je doet in ieder geval iets aan sport. Het zal wel meevallen, right? Je moet elke ochtend en middag een kwartiertje fietsen om er te komen, en das ook goed, toch? Dan is er nog niet meegerekend dat je nu eigenlijk van kwart over 8 tot 5 achter een pc zit, en de enige beweging die je overdag krijgt is van je stoel richting koffiezetapparaat.

Nee, dat is dus niet goed. Ik zit al een tijdje minder lekker in m´n vel, ik word loom, lui, en ik doe er niets aan. Plus ik groei dicht, de broeken zitten strakker. Dat moet veranderen. Na een tip van Telawen een site gevonden en een trainingsschema op aangemaakt, nu rustig opbouwen en van de zomer loop ik een x aantal kilometers hard elke keer, is het plan. Het programma begint komende donderdag, maar gek als ik ben gister vriendjelief overgehaald om alvast een proefrondje rond het meer in de buurt te rennen, kijken of het gaat.
Niet dus :(. Mijn eerste training stelt voor dat ik 5 minuten ren, dan een minuut wandel, en dat drie keer achter elkaar... Ik haal het niet eens! Helemaal buiten adem en steken tot en met, heb ik er gister 20 minuten over gedaan om rond het meer te rennen, iets wat ik eerst in een klein kwartiertje kon. 5 minuten op een flut afstand is heel veel tijds- en conditieverlies. Viel vies tegen.

Maar goed, aan de andere kant wel een eye-opener, en een motivatie om er echt iets aan te gaan doen. Betere conditie betekend voor mij lekkerder in m´n vel zitten, en das toch wel belangrijk. Dan gaan die broeken vanzelf weer losser zitten. En dan komt het helemaal goed. Dus vanaf nu ben ik (minstens) twee dagen in de week aan het rennen, en hopelijk word de duur van die trainingen steeds langer naarmate ik ´t langer volhou. Mocht iemand mee willen rennen in Den Bosch: heel graag! Mocht iemand iets anders ter motivatie weten: heel graag!

x
(sportief) Nefke

4 comments:

Suus said...

Weet je wat ook goed werkt. Zwemmen! Dat doe ik, en dat werkt ook super. Je traint daarbij ook al je spieren enzo.

Anonymous said...

Kwestie van blijven lopen...ik weet het maar al te goed! Woei, maar ik moet niet zeuren...mijn conditie is van nature fatsoenlijk. :)

Samen lopen vind ik overigens mateloos irritant...want vaak moet 1 van de 2 zich altijd inhouden voor de ander, iets waar Hip niet vrolijk van wordt. Maar goed, misschien is het een keer de moeite van het proberen waard... :D

En bedankt voor de blog, btw...nu weet ik wat ik de laatste tijd te weinig gedaan heb, gheh.

Nefke said...

Samen lopen werkt in mijn geval vooral omdat iemand je dan tenminste ´t huis uit schopt ;) Ik weet hoe irritant het is als men niet ´t zelfde tempo heeft :(

Zwemmen zou ik ook wel vaker willen doen... ik weet hier nog niet eens een zwembad in de buurt! Misschien maar eens opzoeken en dan zaterdagochtenden gaan doen of zo. Tnx voor de tip!

Milamber said...

Gewoon stilletjes opbouwen, dan komt het helemaal goed. Je weet immers dat je het kan, dus dat die tijd je binnekort gewoon weer halen. Zelf heb ik niet het zelfvertrouwen om op straat te gaan hardlopen, anders zou ik dat ook gaan opbouwen, dus ik hou het bij thuis op de hometrainer sporten... Je kunt het! :)