Monday, June 11, 2007

Hockey

There are some people who dont have what it takes to play field hockey-the polite term for this people are: soccer players

A field hockey player is a marvelous creature--you can criticize her but you cannot make her quit; you can knock her over but you cannot keep her down; you can bruise her shins and bang her fingers, but she'll be back with tape.

Hockey, mijn sport. Ik speel het al sinds m´n 6,5/7e, nadat ik een nieuwe sport mocht kiezen omdat ik zwemdiploma A tm C gehaald had. Ik wilde zo graag op voetbal, iets wat door mamalief handig van de hand gewezen werd, maar nadat ik bij een hockeytraining ging kijken was ik verkocht.

´Mijn´ sport in steekzinnen (is steekzinnen niet een fantastisch woord? ^^)

Hockey is gezellig. er zijn duidelijk drie helften aanwezig. De eerste twee word er fanatiek achter een bal aangerend, de derde is voor een biertje en gezelligheid overall. Ik doe het ook echt voor m´n plezier. Heb nooit selectie gedaan voor een 1e team omdat ik geen zin heb na een slechte trainingsdag minstens een helft op de bank te moeten zitten. En ondanks pesterijen vanwege mijn ´ik wil hockeyen´- instelling in een paar jeugdjaren (je moest vooral over de jongens op school praten tijdens een training.. dat begrijp ik dan ook weer niet) ben ik toch altijd gebleven omdat de liefde voor de sport kennelijk diep zit.

Nee we douchen niet met z´n allen na een wedstrijd. Vies bevonden worden we door de meeste voetballers en de meeste anderen die niet op hockey zitten en die ik erover spreek. Maar think about it. Na de wedstrijd met z´n alleen een biertje, ´t liefst langs ´t veld tijdens de volgende (heren) webstrijd. Daarna gezellig de hockeyhap eten in de stad en afsluiten in de kroeg... je stinkt dan toch weer! Douchen doe ik wel als ik weer thuiskom, voordat ik m´n bed in duik na een goede hockeyzondag.

"Hoe kleiner de bal, hoe groter de kwal" om Youp van ´t hek maar eens te quoten. Ja er zitten een aantal mensen met dubbele voornamen op de club, en Volvo´s zijn bij de meeste familieclubs vaak wel aanwezig. Ik kan de vooroordelen dus niet helemaal ontkennen (hey ik kom zelf uit een volvo-familie en heb een hockeyvriendje met dubbele naam!) maar dat maakt het nog niet per definitie waar. Ook hockeyers vind je in alle soorten en maten, spreken niet allemaal met een rollende ´r´ en hebben niet per definitie allemaal hun kraagjes omhoog staan!

Hockey is een gevaarlijke sport. Iets wat ik zelf ook zeker niet zal ontkennen. De keeper zit niet voor niets zo goed ingepakt, omdat het doel toch een schietschijf is. En de rest van de spelers doen ´t met een bitje, af en toe een handschoentje, maar de enige verplichting zijn de scheenbeschermers. Wat niet wegneemt dat een bal op ´t hoofd, of een stick, for that matter, pijnlijke gevolgen kan hebben. Ik heb al eerder hersenschuddingen gehad, weken niet kunnen lopen door een bal op mijn voet of meegemaakt dat iemand een compleet nieuw gebit nodig had (dat was icky). En toch... als mensen een beetje technisch vaardig zijn en hun frustraties niet via hun stick gaan uiten, komt het meestal allemaal wel goed.

Nou zo is ´t wel even mooi voor nu.. moet weer aan ´t werk en anders word ´t een te lang verhaal, misschien later meer :)

x

Nefke

1 comment:

Mijntje said...

Mijn moeder zou het ultiem met je eens zijn. Ik heb zelf oko eens hockey gespeeld maar ik was er veel te lui voor :P
Leuk toch, dat je het zo leuk vind? Gewoon niks aantrekken van zeurende mensen :P