Thursday, June 14, 2007

Masterlijk!

Mijn eerste ervaring als Dm is een feit! Gisteravond heb ik voor twee gewillige proefkonijnen, die ieder twee characters onder hun hoede namen, een mini campaign geleid.

Om bij het begin te beginnen, ik had een kleine campaign voor 2nd level characters uitgezocht op de D&D site. Heel simpel een huisje met 5 kamers met elk hun eigen verassingen. De campaign van te voren doorgelezen en een keer besproken met één der proefkonijnen om te weten wat te doen bij sommigen der verassingen, was ik er helemaal klaar voor. Ik verbaasde mezelf over hoe niet-zenuwachtig ik was of hoe niet-eng ik het vond. Ik had er zin in! Na een uitstekende maaltijd, uiteraard verzord door ondertekende, en de afwas gedaan door de twee heren, konden we beginnen!

Eigenlijk ging het gewoon best soepel. Ik ben één klein dingetje bij een animated object vergeten, en verder werd het gewoon mijn huisje met mijn verassingen, deal with it! Want spelers vragen toch wel vragen waar je nog net even niet over nagedacht had. Dus dan maar ´t zo verdraaien allemaal dat ´t de campaign en speelplezier ten goede komt. Maar het beviel goed dus.

En het is natuurlijk wel makkelijk, zo´n voorbedachte campaign. Maar het valt gelijk op dat teveel voorbereiding soms ook zinloos is. Het mooiste vond ik nog dat voordat iemand ook maar naar iets gezocht had er één prestidigitation castte in een ruimte, waardoor gelijk alles wat gevonden had kunnen worden overboord gegooid diende te worden. Jammer dan jongens! Maar daar ga je al met de beschrijvingen, dan kun je er toch niets meer mee.

Concluderend: ik heb al een volgende campaign uitgezocht die ik wel wil gaan doen. Want zoals werd gezegd in comments op mijn vorige post over dit onderwerp: al doende leer je. Maar zo erg vind ik het niet om te gaan oefenen! De grootste challenge die eraan komt is binnenkort het Dmen IRL van de online George Martin RPG. Daar gaat het niet om kamers doorzoeken en af en toe een gevecht voeren. Nee dat word roleplayen puur sang.

Kom maar op, ik kan alles aan!

DM Nefke

3 comments:

Blaidd Drwg said...

Woei! Fijn dat je het zo leuk vindt! ^___^
En ik heb echt zin in de GRRM-rpg-dinges. Mijn charry is bijna af

Cheeky Monkey said...

Is dat een uitdaging? *kijkt kwaadaardig*
Maar shinneh dat het zo goed ging! De dingen die je opvielen zijn inderdaad tres herkenbaar.

Anonymous said...

Ik ben blij dat je bij deze wellicht in het 'zo-weinig-mogelijk-voorbereiden'-kamp valt...en hoe kan het ook anders, met mij als voorbeeld. ;-) Ho, hum, er volgt meer...kom maar op met je DM-talenten!