Friday, November 02, 2007

Back again: deel drie – wenen!

Bij deze een vrij statisch verslag van wat we de vakantiedagen gedaan hebben. Hierna volgt nog één deel en wel deel vier: Algemene impressies en curiositeiten, oftewel het echt interessante aan Wenen, de hilariteiten en de gekkigheden! Kijkt allen daarnaar uit!

Maandag togen we (veels te vroeg) naar het vliegveld van Dusseldorf. Een kwartiertje rijden, een klein uur om een parkeerplaats te vinden, dat idee. Maar uiteindelijk aangekomen, ingecheckt, gewacht, gevlogen, met de trein naar Wenen-mitte gereden en met de metro al gauw bij ons hotel aangekomen. Allemaal prima. Aangekomen op de kamer heb ik toch echt het vermoeden dat, hoe breed het bed ook is, dit maar een éénpersoonskamer betreft. Dus gaan vragen bij de receptie. Ja er was dubbel geboekt, we konden nog zo´n kamer erbij krijgen als we wilden! Niet echt een optie. Na twee nachten met anderen op een kamer (in het hostel sliepen we samen met een Italiaans stel op de kamer) wil je toch een keer bij elkaar in één bed. En waarom meldt men zoiets niet gelijk bij het inchecken?! Maar goed we zouden de volgende dag omgeboekt worden. Prima.

Snel even een dikke trui aan gedaan (er stond een snijdende wind en het was wel 6 hele graden buiten!) en de stad in! We zijn richting stad gelopen, kwamen zo al langs de universiteit, het raadhuis, en de staatsopera. Maar het echte sightseeing zou de volgende dag pas beginnen. Voor de opera stond een man in prachtig oud kostuum, zoals we er wel meer tegen zouden komen later Hij had in ieder geval een breed scala aan concert kaartjes bij zich. Nu waren wij sowieso van plan die aan te schaffen, dus hebben we bij hem maar meteen twee kaartjes gehaald voor een Mozart concert voor de woensdag. Daarna werd ´t al snel donker, en het was koud, en we hadden een hele dag gereisd.. dus wat doe je dan? Je gaat een Wiener snitzel eten onder het genot van vele grote biertjes. Ik hou er van!

De komende dagen waren sightseeing dagen. En wat hebben we veel gezien! Dinsdag de universiteitscampus, ik schat zo´n zestal musea (Mozartmuseum, Mozarthuis, Beethoven, Straus, één over Wenen zelf en één bij de Karlskirche) bezocht en het dubbele aantal kerken. ´s avonds uit ons Wenen-boekje een restaurantje gepikt waar ze goed, redelijk goedkoop, echte Weense specialiteiten hadden! Lekker! En heel gezellig. We waren er op tijd. Woensdag tijd voor Schonbrunn, het paleis van de keizerlijke familie, en de (ooit keizerlijke) dierentuin bezocht. ´s Avonds op de naschmarkt chinees met stokjes gegeten en daarna naar het Mozart concert. Erg toeristisch, maar erg gaaf om mee te maken. Als jullie nu op 1 januari het nieuwjaarsconcert op TV zien: in die zaal heb ik ook gezeten! Donderdag moesten we alles zien wat we nog niet gezien hadden. Voornamelijk de Hofburg (o.a. de schatkamer van de keizerlijke familie gezien! Wat een rijkdom!) en de sarcofagen van de keizerlijke familie bekeken (o.a. die van Sissi). Vrijdag was het tijd om naar huis te gaan, maar we vlogen pas ´s avonds. Gelukkig konden we ´s ochtends al inchecken op ´t Wenen-mitte treinstation, en onze tas inleveren, dus daar hoefden we ons geen zorgen over te maken. Het was ook nationale feestdag in Oostenrijk! Het kwam er op neer dat de veiligheidsdiensten hun standje hadden voor het Rathuis, en het leger in grote getalen aanwezig was bij de hofburg. En alle winkels dichtwaren. Nu al die feestelijkheden hadden we vrij snel gezien en mijn voeten deden zeer, dus de rest van de dag hebben we lunchend doorgebracht. Geniaal! Vakantie beetje doorspreken, en bijkomen van alle indrukken. De terugreis ging immer voorspoedig. Behalve toen we er achterkwamen dat er toch echt geen benzinestation tussen Dusseldorf Flughaven en de Nederlandse grens zat, en onze auto ´t niet echt trok zonder benzine.. hectische momenten (opeens maak je je BF een keer stressend mee) maar alles kwam uiteindelijk goed en na een vertraging kwamen we om 12 uur ´s avonds weer in Den Bosch aan.

Volgende keer: alle leukigheden die hier niet bijstaan! Waarom het geweldig was! Yatta!