Monday, July 23, 2007

Groetjes...

Wat zijn groetjes eigenlijk?

Een groet is een geritualiseerd gebaar, of in het geval van verbale groet, een zin of woord, dat wordt gebruikt om sociaal contact op gang te brengen of af te breken (in het geval van een afscheidsgroet). Groetgewoontes zijn sterk cultuurgebonden en afhankelijk van de situatie en kunnen binnen een cultuur afhankelijk zijn van de sociale status van betrokken personen.
Bekende vormen van verbale begroetingen binnen het Nederlandse taalgebied zijn:
• Goedendag, Goeiendag of Gedag" - Een algemene begroeting
• Goedemorgen, Goedemiddag, Goedenavond, Goedenacht - Formele begroeting afhankelijk van tijdstip
• Hallo, Dag (Daag), Hoi, Hé - Minder formeel
• Moj - regionale groet in Noord- en Oostelijk Nederland
• Houdoe - regionale afscheidsgroet in Noord-Brabant en het zuiden van Gelderland
• Tot ziens, Doeg, Doei, Later, Aju - Bij afscheid
• Tjeu, Yow, Tjuus, Latah, Laterz, Mazzel - bij afscheid (lokaal)
• Vaarwel - enigszins formele afscheidsgroet, bijvoorbeeld bij de marine
• Welterusten, Slaap lekker - bij het naar bed gaan
In de westerse samenleving is het hand geven de meestgebruikte niet-verbale begroeting tussen personen. De kus is vaak voorbehouden aan intimi onderling.
Wel gebruikelijk als groet is het geven van twee of drie zoenen op de wang. Het geven van drie zoenen is afkomstig uit Noord-Brabant, maar heeft tegenwoordig in heel Nederland de voorkeur boven de twee zoenen. In westerse landen geven mannen elkaar meestal geen zoenen.

Aldus Wiki…

Omdat het een geritualiseerd gebaar is, en een gebaar een manier van communicatie is, om sociaal contact op gang te brengen dan wel af te breken, maakt het in feite niet uit wat er voor woord voor word gebruikt. Het gaat om de doelstelling, neem ik aan.

Dit naar aanleiding van de note van Anonymous over het digitaal knuffelen. Mijn eerste ingeving, toen ik erover na ging denken, was ook dat digitaal knuffelen eigenlijk belachelijk is. Maar als je het bekijkt volgens bovenstaande beschrijving, maakt dat dus eigenlijk niet uit als je het als groet onderaan je bericht zet. En als je het gebruikt om bijvoorbeeld een virtuele arm om iemand heen te slaan, dan is ´t nog steeds een manier van communicatie die waarschijnlijk wil zeggen dat je met diegene meeleeft.

Wat wel kan gebeuren is dat woorden zodoende op een dusdanig andere manier gebruikt worden dan dat ze normaal gebruikt worden, dat er miscommunicatie kan ontstaan. En dat kan weer lastige situaties opleveren, als mensen elkaar niet begrijpen. Knuffels zou je wel alleen moeten geven, als je een knuffel bedoelt te geven, omdat je niet uit het woord kan opmaken dat er ´alleen´ een groet zoals ´dag´ bedoelt word. Een knuffel betekend iets anders. Of zo. Ik weet niet of ik nog logisch bezig ben bij deze, ik hoop het wel. Ik zet ´x´ onderaan mijn berichten, als groet. Maar veel mensen die ik goed ken geef ik ook niet elke keer een kus bij ´t afscheid. En bij sommige mensen is dat ´gegroeit´ en doe ik ´t tegenwoordig wel.

Hoe je ´t ook went of keert, zoals wij thuis altijd zeggen: Als er meer geknuffeld en gekust werd op de wereld, zouden we vast een gezelliger journaal hebben. Maar dat terzijde en losstaand van de rest van deze blog.

Nou ja anyways, het zijn zomaar wat gedachten. Bij deze zeg ik vanuit goed lokaal gebruik: Houdoe!

(Maar volgens de omschrijving had ik net zo goed Poep! Kunnen zeggen… zolang men maar begrijpt dat ik er ´doei´ mee bedoel)

x
Nefke

3 comments:

Juhani said...

Ik vind dat virtueel knuffelen best kan! Ik sluit de PM's naar lieve/leuke mensen vrijwel altijd af met een knuffel, gewoon uit blijk van vriendschap. (En soms sluit ik niet eens af met m'n naam, omdat ik lui ben of omdat het een PM-slowchat is haha)
Het komt gewoon fijn over, en ik meen mijn cyber-knuffels dan ook.

Dus: *Knuffs* !! :-D

Blaidd Drwg said...

Bij ons in Weert zeggen ze 'hajje' of 'hawtje' bij afscheid nemen. :D
Zinvolle info hè, waarmee ik zojuist je leven verrijkt heb? ;)

Niks mis met een digitale knuffel, imo, ookal kan het idd niet echt. Dus:

*knuff*

Milamber said...

Ik vind virtueel knuffelen geen enkel probleem, als het maar op de juiste momenten wordt gebruikt. Ik gebruik *knuffel* niet als gewone groet zoals 'xxxx', maar als soort van ondersteuning als mensen het even niet gemakkelijk hebben pf in een dipje zitten. Dat heb ik eigenlijk ook in het echte leven. Ik ben gewoon niet van het altijd maar met iedereen knuffelen. Dus daarom gebruik ik die virtueel ook niet zo veel als anderen.

Houdoe!