Friday, July 06, 2007

I... Need... Coffee!

Oftewel there and back again

Aldus de titel van mijn 1e (!!) blog over koffie. Het verbaast me zelf ook.

Ik ben echt een koffieleut. Ik heb het uit luiheid leren drinken, toen tijdens mijn zomerbaantje bij de efteling de koffie immer klaarstond maar de thee nog gezet moest worden. Ik dronk het destijds gewoon zwart

Daarna hield het weer even op. Ik had geen redenen om voor koffie te kiezen, en als ik me bij mijn ouders aan een kopje waagde vond ik het zelfs weer gewoon vies!
Totdat.. ik pfeiffer kreeg. En hoezeer ik ervan gruwelde, ik wist dat ik ´t lekker had gevonden, dus de koffie was terug. Wel met suiker deze keer. En zelfgezet, dan was hij het lekkerst! Vaak zette ik twee grote mokken vol. En was er niemand om de tweede mee leeg te drinken, dan deed ik het zelf wel. En zo begon mijn koffieleuterigheid!
Met suiker dus. Als ik ergens iets bestelde een cappuccino. En indien aanwezig een senseo, maar die dan weer zwart.

Ondertussen drink ik meestal cappuccino. Dit na 1 week op stage, toen ik een rekensommetje maakte dat als ik voor 9 uur ´s ochtends al drie koppen koffie met suiker ophad, en dat de heel dag door zou gaan, dit nooit goed kon zijn voor mijn figuur. Maar gelukkig hebben we ook cappuccino uit ´t koffieapparaat. Want naar mijn idee is melkpoeder in ieder geval minder erg dan suiker (lol!). Maar ik drink het ook weer zwart. En daarom: there and back again.

Als cappuccinodrinker kwam het idee van deze blog. Want ik voel het als mijn plicht, als kenner, om jullie te vertellen waar de lekkerste gedronken kan worden als je tijdens de (trein)reis er zin in krijgt. Opdat jullie het zelf niet meer hoeven uit te zoeken. Dat scheelt toch weer.
Van alle snelle koffies (die je dus in een kartonnen beker meekrijgt) is die van Starbucks voorlopig het lekkers. Nu moet gezegd worden dat ik die tot nu toe alleen recently op Schiphol heb gevonden en gedronken, maar zeker de moeite waard. Wel duur!
Erg tevreden ben ik ook over de Coffeecompany. Veel soorten koffie maar vooral lekekr! Te vinden op verschillende plekker in amsterdam, Utrecht en Den Haag. Niet op de stations, dus je zult er wellicht voor om moeten lopen, maar mocht je het tegenkomen, erg lekker!
Snel daarna komt de Cappuccino van AH to Go! Verrassend, maar lekker! Je proeft er actually nog koffie doorheen, wat de koffies onder de AH in ´t lijstje niet meer kunnen zeggen! Bovendien maar 1,50 euro, dus wat mij betreft een goede snelle koffie die goed verkrijgbaar is!
Daar een eind onder komen de cappuccinos van de Kiosk en C´est Le Pain op het station. Meer melk dan koffie, en nog eens 1,70 voor een normale beker. Niet perse iets om voor om te lopen.

Tot zover. Mocht er iemand een keer zin hebben in koffie maar geen koffie-drink-maatje bij de hand? Contact me! Of zo :P

x
Nefke

3 comments:

Cheeky Monkey said...

Ik heb er bijna spijt van dat ik geen koffie lust :P

Milamber said...

Gewone simpele koffie heb ik nooit lekker gevonden, ook al kan ik het best drinken als er geen thee is. Maar van speciale koffies kan ik enorm genieten. Echt heerlijk!

Zo heb ik in Antwerpen een keer met twee vrienden in een speciale koffiezaak gezeten; echt zoooo veel keuze en zo enorm lekker!

Wij hebben ook zo'n koffieautomaat op het werk, maar na de eerste twee weken daar heb ik ook tegen mezelf gezegd: je mag 's morgens en 'smiddags een keertje een wiener melange of iets dergelijks pakken , maar meer niet, want dan wordt het te gek. Ik snap nog steeds niet hoe er bij mij mensen kunnen zijn die op een dag 12 dubbele espresso's naar binnen werken en vervolgens nog fatsoenlijk kunnen slapen! :)

Nefke said...

@Milamber: Daar word je volgens mij gewoon immune voor, ik kan ook rustig na ´t avondeten nog twee koppen koffie drinken en prima slapen daarna :)