Thursday, October 28, 2004

Tentamenstressssss

Ik heb last van tentamenstress. Niet zo'n beetje ook. Stress doet zich bij mij alleen voor zo vlak voor en in de tentamenperiode. De tentamens zelf zijn niet het probleem. Daar ga ik gewoon naartoe en ik maak ze, gezien mijn cijferlijst, net goed genoeg of niet goed. Nee het leren van tentamens daar krijg ik stress van. Het begint met eenvoudig concentratieverlies als ik een boek probeer te lezen, van concentratieverlies gaat het naar hoofdpijn, ik krijg meer last van m'n buik, en uiteindelijk lig ik ofwel ziek in bed, ofwel ziek boven m'n boeken.

Hoe komt het? Volgens mijn moeder heb ik 't van m'n vader geerft. Fijn. In ieder geval is er tot nu toe geen remedie gevonden. Ik kan veel eerder beginnen met leren, wat resulteerd in minder stress en betere opname van de stof. Maar zodra ik er bewust van word dat ik aan 't leren ben voor een bepaald tentamen, gaat het mis. Dan begint in mijn hoofd te dagen 'hoe veel ik moet kennen,' en vooral: 'wat ik allemaal nog niet ken.' Plus ik heb niet altijd de tijd om eerder te beginnen met leren. En het meeste onthou ik of uit de colleges (lees: ik moet eigenlijk gewoon zorgen dat ik altijd bijgelezen ben, maar he ik heb ook een sociaal leven!) of wat ik de dag ervoor nog heb zitten leren. Niet daartussenin. Lastig.

Waarom begin ik erover? Ik ben bezig te leren voor m'n Italiaanse tussentoets. En ook voor Strategisch HRM ben ik druk bezig de hoofdstukken te lezen en samen te vatten. Het verschil? Italiaans heb ik volgende week en gaat stukken minder goed dan SHRM dat ik in januari heb. En daar baal ik van. Ik wil Italiaans ook gewoon net zo goed kunnen leren.

Nou ja ik ga maar weer verder aan m'n samenvatting SHRM, dan heb ik in ieder geval 't idee dat ik iets doe. Italiaans heb ik vandaag laatste hoofdstuk weer doorgelezen en morgen begin ik aan de grammatica. Ik moet me gewoon aan mijn eigen optimistische zelf houden: Het komt goed!

x
Nefke

1 comment:

Milamber said...

Van dat soort tentamenstress heb ik gelukkig geen last. Mijn probleem is dat ik het altijd ontzettend lang uitstel, zodat ik de laatste 2 dagen continue bezig ben met leren. Maar, it seems to work so far.. Heel veel succes!! Het komt vast helemaal goed!